اعضای مصنوعی آینده حس لامسه خواهند داشت!

اعضای مصنوعی با حس لامسه
اعضای مصنوعی با حس لامسه

اگر چیزی را لمس کنید، این احساس به مغزتان منتقل می شود. سیگنال هایی از دست به سمت مغز ارسال می شوند که مغز می گویند، دسا با چیزی برخورد کرده است. اما یک آزمایش بر روی میمون ها نشان می دهد که برای احساس همچین اتفاقی، حتما نیاز نیست تا دستتان با چیزی برخورد کند! بازی دادن و سرکار گذاشتن مغز یک میمون، باعث می شود تا حیوان فکر کند دستش چیزی را لمس کرده است.

فردی که یک قسمت از بدنش را از دست می دهد و فلج می شود، برای انجام راحت تر کار های روزانه اش  به یک عضو مصنوعی نیاز دارد. اما این عضو مصنوعی برای فرد هیچ حسی ندارد. اما یافته های جدید نشان می دهند که یک روز این اعضای مصنوعی حس خواهند داشت! سلیمان بنسمایا روانشناسی از دانشگاه شیکاگو آزمایشاتی در این مورد انجام داد و یافته های تیم خود را در مقاله ای در آکادمی ملی علوم منتشر کرد.

حس لامسه در انجام کار های روزمره بسیار مهم است. شما بدون داشتن این حس، نمیتوانید خیلی از کار ها را انجام دهید، مانند: شکستن تخم مرغ، بلند کردن لیوان و یا حتی چرخاندن دستگیره در! به همین دلیل است که ابداع روشی برای برگرداندن حس لامسه، همیشه در دستور کار طراحان اعضای مصنوعی بوده است.

بنسمایا و همکارانش آزمایشات جدیدی روی یک میمون با کاشت ایمپلنت (وسیله ای کوچک برای تشخیص و یا تقویت سیگنال های الکتریکی) انجام دادند. سپس به میمون آموزش دادند تا زمانی که انگشتش با چیزی برخورد کرد، به یک سمت نگاه کند! آن ها با استفاده از الکترود ها فعالیت مغزی این میمون را در طول آزمایش زیر نظر داشتند. این الکترود ها مشخص میکردند که کدام سلول های مغز (نورون ها) میمون، در حال فعالیت اند.

سپس، با استفاده از الکترود های ایمپلنت شده، نورون های مغز میمون را بازی دادند. میمون از همه جا بی خبر هم فکر میکند انگشتش لمس شده است، واکنش نشان داده اما در اصل انگشت او لمس نشده است. میمون نمی تواند به ما بگوید چه احساسی داشته اما با نگاه کردن به یک جهت که به او یاد داده بودیم متوجه احساس او می شویم.

پائول ماراسکو، عصب شناس کلینیک کلیولند در اوهایو می گوید: “نشان دادن این که میمون به دستور های الکترود ها پاسخ می دهد بسیار مهم است. یافته های جدید، خبر از چگونگی ساخته شدن اعضای مصنوعی آینده می دهند. همچنین با این تکنولوژی میتوان حس لامسه را به افراد معلول، فلج و یا قطع نخاء که از این نعمت محرومند برگرداند.

این مطالعات روابط میان اندام ها و مغز ما را زیر نظر می گیرند اما داشتن این چنین عضو مصنوعی برای ما، بیشتر شببیه فیلم های علمی تخیلی است و این به این معنی است که دانشمندان راه طولانی و زیادی در پیش دارند.

منبع: sciencenewsforstudents

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.