ماه کامل 14نوامبر، بزرگ ترین ماه 68 سال اخیر!

در طول عمر خود، شب های بسیار زیادی را زیر نور مهتاب، گذرانده ایم. اما در سال 1948، بشر شاهد بزرگترین قرص ماهی بود که آسمان شهر را زیر نور کم سوی خودش روشن می کرد. اما امسال، در تاریخ 14 نوامبر 2016، یعنی فقط 9 روز دیگر، دوباره شاهد بزرگترین قرص ماه خواهیم بود. اگر به نجوم علاقه دارید، سعی کنید تماشای ماه را در این شب از دست ندهید، چون این اتفاق تا سال 2034 دیگر روی نخواهد داد.

اما سوالی که شاید برایتان پیش بیاید این است که چرا ماه بزرگ می شود؟! در پاسخ باید بگوییم، همانطور که می دانید، مدار چرخش ماه به دور زمین کاملا دایره شکل نیست و در اصل می توان گفت بیضی شکل است. اختلاف فاصله ی ماه تا زمین، زمانی که ماه در نزدیکترین نقطه و دورترین نقطه از زمین قرار می گیرد، حدود 30000 مایل است! که فاصله ی زمانی بین این دو منطقه، 3 ماه طول می کشد.

ماه کامل و ماه نو، زمانی رخ می دهند که 3 جرم آسمانی خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار بگیرند. زمانی که زمین بین ماه و خورشید قرار بگیرد، ماه، کامل دیده می شود. هچنین زمانی که این سه جرم آسمانی به این شکل در یک راستا قرار می گیرند، ماه کمترین فاصله را از زمین دارد که آن نقطه را نقطه ی حضیض و آن ماه را، ماه کامل می گویند.

منظومه شمسی

یک ماه کامل در کمترین فاصله از زمین، می تواند تا 14 درصد بزرگتر، و 30 درصد روشن تر از ماهی که در دورترین فاصله از زمین است بدرخشد. اما به دلیل اینکه زمین و ماه، هر دو اجرام آسمانی در حال حرکت هستند، در همین حالات نیز اختلافاتی میان فاصله زمین و ماه وجود دارد و بسیار کم پیش می آید که مانند 14 نوامبر، این دو در کمترین فاصله ممکن از هم قرار بگیرند. از سوی دیگر، مدار گردش زمین به دور خورشید نیز بیضی شکل بوده و فاصله ی زمین و خورشید، پیوسته در حال کم و زیاد شدن است که خود دلیلی بر تغییرات فاصله ی ماه و زمین نیز می باشد.

اما چیزی که باعث خاص بودن روز 14 نوامبر شده است، این است که در 14 نوامبر در ساعت 1:52 دقیقه بعد از ظهر به وقت GMT ماه کامل می شود، که درست 2ساعت و نیم بعد از نقطه ی حضیض یا همان کمترین فاصله ی ممکن ماه از زمین می باشد. همچنین، این اتفاق، در سال 1948 نیز افتاده بود و در آینده نیز در سال 2034، آن را تجربه خواهیم کرد.

با تمام این ها که گفته شد، ماه 14نوامبر2016 بزرگترین ماه در طول یک دوره ی 86 ساله است. ناسا نیز در این رابطه می گوید: این اتفاق بسیار نادر بوده و تفاوت اندازه ی ماه شب 14 نوامبر با ماه های کامل دیگر آنقدر ناچیز است که با چشم غیر مسلح، قابل تشخیص نیست!

منبع: NASA , EarthSky

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.