تکامل مغز امروزی خود را مدیون حشرات هستید!

میمون حشره خوار

شما مغز بزرگی دارید که با نوانایی ها و خلاقیت خود، قادر به حل بسیاری از مشکلات است. برخی محققان آمریکایی می گویند که ممکن است داشتن این مغز خلاق را، مدیون حشرات باشید.

پژوهشگران دریافتند که پستانداران اولیه ای چون میمون ها و انسان های اولیه با پیدا کردن و خوردن حشرات در زمان کمیاب شدن غذا باعث بزرگ شدن و تکامل مغز خود و رسیدن به انسان امروزی شدند.

بر اساس این نظریه، نه تنها مغز ما از اجداد پیشینمان بزرگ تر شده، بلکه در پردازش موضوعات پیچیده تر نیز به مراتب قوی تر شده است. همچنین انجام کارهایی همچون کاوش میان درز سنگ ها و زیر پوست درختان، برای پیدا کردن حشرات خوش مزه و خوردن این حشرات، باعث تکامل مغز انسان شد. این حشرات، سرشار از مواد مغذی و چربی های ضروری هستند که خوردن آن ها، باعث حفظ عملکرد صحیح مغزتان خواهد شد.

انسان شناس معروف دانشگاه واشنگتن، آماندا ملین می گوید: این نظریه ی خوبی است، اما مشکلاتی نیز دارد. هیچ کس تا به حال ندیده است که پستانداران اولیه در مواقع کمبود غذا، به خوردن حشرات روی بیاورند. بنابراین او با یک تیم پژوهشی، برای اثبات این نظریه می کوشد.

پنج سال تحقیق او و همکارانش در کاستاریکا بر روی یک نوع میمون، سر انجام نتیجه داد. این تیم تحقیقاتی، تصمیم به مطالعه روی نوعی میمون با نام کاپوچینو سباس گرفتند. دلیل این انتخاب نیز ماهر بودن این نوع میمون در پیدا کردن حشرات بود.

این گونه از میمون ها، عاشق خوردن میوه هستند. اما زمانی که فصل میوه تمام می شود، شروع به جستجو برای حشرات کرده و از حشرات تغذیه می کنند. این میمون ها از انواع حشرات و لارو آنها و حتی عنکبوت ها  و عقرب ها تغذیه می کنند. اما نیازی نیست نگران باشید، چون به خوبی می دانند که چگونه نیش عقرب را قبل از خوردنش، جدا کنند!

نتایج تحقیقات این تیم پژوهشی در ماه ژوئن 2016 منتشر شد که پس از آن مشخص شد، گونه ای دیگر از میمون ها با نام “ساپاجوس” وجود دارند که به مراتب در شکار حشرات سریع تر هستند. این گونه میمون ها در جنگل های نزدیک به اقیانوس اطلس، زندگی می کنند. پژوهشگران، تعدادی از این میمون ها را به مکانی منتقل کردند تا با کم شدن فصل میوه، آن ها را به شکار حشرات ترغیب کنند.

لوسیندا بکول، پژوهشگر دانشگاه ویتواترزرند در ژوهانسبورگ نیز میگوید:” جستجو به دنبال حشرات در زمان کمیاب شدن غذا، باعث بزرگ شدن مغز انسان های اولیه شد.” او همچنین اضافه کرد:” غذای بیشتر نیازمند زحمت و خطر کردن بیشتر است که همین کمیاب شدن غذا و زحمت اضافه برای تامین خوراک، باعث بزرگ شدن و تکامل مغز انسان های اولیه شد.

منبع: sciencenewsforstudents

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.